ACE CASE: Sähkörekalla Hämeenlinna– Jönköping-väliä

Uutinen 27.11.2024 klo 8.00

Plugit Finland ja Ahola Transport näyttävät suuntaa raskaan ajoneuvoliikenteen sähköistymisessä. Ahola Transport investoi uuteen julkiseen raskaan kaluston suurteholatausasemaan, joka avattiin Naantaliin syyskuussa 2024. Samalla yritys alkoi liikennöidä täyssähköisellä rekalla rajan ylittävässä liikenteessä.

ACE CASE Ahola ja Plugit infograafi

Raskas ajoneuvoliikenne elää murroksen aikaa, ja logistiikka-alalla etsitään vauhdilla ratkaisuja päästöjen vähentämiseen.

– Kaikki miettivät nyt vaihtoehtoja dieselille. Keskustelua käydään eri käyttövoimista, kuten vedystä, biodieselistä ja sähköstä, toteaa Joona Töyräs Plugit Finlandilta.

Plugit Finlandin ja Ahola Transportin yhteisessä ACE-investoinnissa ratkaisua käyttövoimamurrokseen etsitään sähköstä. ACE-investointi liittyy seitsemänvuotiseen hankkeeseen, joka päättyy vuonna 2030.

– Tällä hetkellä näyttää, että vahvin ratkaisu on sähköajoneuvoliikenne. Olemme jo pitkään tutkineet sähköistymispolkua. Ruotsissa meillä on ollut käytössä sähkörekka jo yli kaksi vuotta. Nyt saamme dataa sähkörekan käytöstä myös Suomen ja Ruotsin välisessä liikenteessä, kertoo Martin Nybacka Ahola Transportilta.

Jakeluasema lähellä satamaa

Plugit Finland on rakentamassa Suomeen julkista PRO DC -latausverkostoa. Kyse on suurteholatausasemista, jotka tarjoavat palvelua ammattiliikenteelle, eritoten raskaalle liikenteelle. Latausasemia on nyt Tampereella, Pirkkalassa ja Naantalissa.

– Tavoitteemme Aholan kanssa sopivat hyvin yksiin. Meillä on tavoite rakentaa raskaan liikenteen julkista tukiverkkoa ja Aholalla tahto tehdä pilotointia sähkörekalla.

Investointi eteni nopeasti suunnitteluvaiheesta toteutukseen vuoden 2024 aikana. Naantalin latausasema sijaitsee Ahola Transportin tontilla, entisen tankkausaseman paikalla.

EU-rahoitus auttoi investointipäätöksen tekemisessä.

– EU-tuki auttaa alkuvuosien yli. Aseman käyttö on aluksi vähäistä, kun liikenteessä on vielä vähäinen määrä sähkörekkoja. Jotkin asemaan liittyvät kustannukset, kuten sähkönsiirron tehomaksut, voivat olla samoja riippumatta aseman käyttöasteesta, Töyräs toteaa.

Naantalin latausasema on teholtaan 720 kW ja pystyy palvelemaan samanaikaisesti kahta sähkörekkaa tai neljää henkilöautoa. Yhdestä latauspistoolista voi ladata maksimissaan 360 kW, eli sen mitä sähköinen raskas kalusto pystyy enimmillään vastaanottamaan. Latausasema on avoin myös henkilöautoille, mutta suurta ruuhkaa Naantalin latausasemalla ei ole vielä ollut.

Olennaista latausaseman sijainnissa Plugit Finlandille on sen sijainti lähellä satamaa.

– Satamat ovat logistiikan solmukohtia, ja sikäli loogisia investointikohteita meille, kun rakennamme tukiverkostoa raskaalle liikenteelle, Töyräs kertoo.

Latausasema on auki, mutta kehitystyöt investoinnin parissa jatkuvat edelleen.

– Mielenkiintoista nähdä, millaista kiinnostus aseman ympärillä ja millaista dataa saamme latauspuolelta. Odotamme innolla, miten asemaa kannattaa jatkokehittää, että konsepti toimii. Esimerkiksi ensi vuonna on tarkoitus pilotoida energiaoptimointia akustolla.

Vertailudataa eri käyttövoimilla

Tällä hetkellä Ahola Transportilla käytössä olevan sähköisen täysperävaunuyhdistelmän kantama on yhdellä latauksella noin 300 kilometriä. Naantaliin rakennetun latausaseman sijainti onkin keskeinen Suomen ja Ruotsin välisessä liikenteessä, sillä se mahdollistaa joustavan operoinnin dedikoidulla reitillä Hämeenlinnan ja Jönköpingin välillä. Yhdistelmän akusto ladataan reitin varrella keskimäärin neljä kertaa. 

– Saamme operoinnista tärkeää dataa itsellemme: miten sähköinen kalusto ja latausinfra toimii sekä miten sää ja kuorma vaikuttavat sähkön kulutukseen ja kantamaan, Nybacka kertoo.

Ahola Transport operoi samalla reitillä sähkön lisäksi myös kaasulla ja dieselillä. Eri käyttövoimista kerätään vertailudataa, jota hyödynnetään myös ACE-hankkeessa.

– Haluamme toimia suunnannäyttäjinä ja osoittaa sähköisen operoinnin olevan mahdollista myös kaukoliikenteessä. Onnistumisen edellytyksenä on tarkka etukäteissuunnittelu ja opitun hyödyntäminen jatkokehitystyössä. Olemme kiitollisia asiakkaistamme ja yhteistyökumppaneistamme, jotka haluavat panostaa kanssamme tähän kehitystyöhön, Nybacka toteaa.  

Myös Töyräs toivoo, että sähkö nähtäisiin houkuttelevimpana vaihtoehtona tulevaisuudessa.

– Autot ovat vielä kalliita, mutta ajoneuvojen toimitusajat, lataustehot tai toimintamatkat eivät aseta enää samanlaisia rajoitteita kuin vaikka kaksi vuotta sitten, Töyräs summaa.

ACE CASE - Ratkaisijan paikalla. Kerromme ihmisistä ja yrityksistä ilmastoinvestointien takana. #ilmastoratkaisuja

LIFE22-IPC-FI-ACE LIFE. Euroopan unionin osarahoittama. Esitetyt näkemykset ja mielipiteet kuuluvat kuitenkin ainoastaan kirjoittajille eivätkä välttämättä heijasta Euroopan unionin tai CINEAn kantoja. Euroopan unionia tai myöntävää viranomaista ei voida pitää niistä vastuussa.


  • Tulosta sivu