Vaikka ilmastonmuutoksen vaikutukset ovat vielä usein abstrakteja ja epävarmoja, ovat julkiseen ohjaukseen sekä markkinoihin, hintoihin ja kysyntään liittyvät muutokset jo nyt selkeästi huomattavissa.
Yritykset voivat kohdata ilmastonmuutokseen liittyen mahdollisuuksia ja uhkia, jotka liittyvät maineeseen, kilpailukykyyn, tuotteisiin ja toimitusketjuun, puhumattakaan ilmastonmuutoksen aiheuttamista fyysisistä vaikutuksista.
Ilmastonmuutoksen ja siihen liittyvien asioiden sisällyttäminen yrityksen operatiiviseen ja strategiseen toimintaan alkaa olla suomalaisissa yrityksissä sääntö, ei poikkeus. Alle koottu syyt, jotka yritykset ovat kysyttäessä tunnistaneet ilmastotyönsä motivaattoreiksi.
Nämä asiat tekevät ilmastotyöstä tärkeää yrityksille
|
Liiketoiminnalliset syyt
- Kustannustehokkuus (l. energia- ja materiaalitehokkuus)
- Riskienhallinta
- Maine, brändi
- Henkilöstön motivointi
|
|
Sääntelyyn liittyvät syyt
- Meneillään olevat lakimuutokset: päästörajat, päästökauppa, energiatehokkuuslait, luvat
- Odotettavissa olevat muutokset
- Innovaatiotuet
|
|
Sidosryhmien vaatimukset
- Asiakkaat ja kuluttajat
- Sijoittajat
- Järjestöt
- Sosiaalinen hyväksyttävyys/toimilupa
|
|
Markkinoiden muutos
- Kilpailutilanteen muutos – kenellä on kilpailuetu?
- Raaka-ainemarkkinoiden, kysynnän, tarjonnan ja hintojen muutos
|
|
Fyysiset muutokset
- Tulvat
- Kuivuus
- Ääri-ilmiöt
|
Konkreettiset hyödyt ilmastoyhteistyöstä: Yritys voi
|
Saada kustannussäästöjä energian ja materiaalien säästöstä
|
|
Saavuttaa liiketoimintahyötyjä ja kilpailuetua
|
|
Löytää uusia yhteistyöpartnereita
|
|
Löytää uusia asiakkaita tai uusia liiketoimintamahdollisuuksia
|
|
Saada yhteiset ja konkreettiset päästönvähennystavoitteet
|
|
Synnyttää mahdollisuuksia vertaisoppimiseen ja yhdessä tekemiseen
|
|
Saada luotettavaa ja ajantasaista tietoa ilmastonmuutoksesta
|
|
Saada käytännönläheisiä työvälineitä hiilineutraalisuuden saavuttamiseksi
|
|
Saada positiivista näkyvyyttä erilaisissa kanavissa ja foorumeilla
|
|
Verkosto voi myös myöntää palkintoja ja nostaa esiin hyviä ratkaisuja
|
Tavoitteen asettaminen
Tavoitteen asettaminen riippuu siitä, millä toimialalla yritys toimii, missä sen suurimmat ilmastovaikutukset ovat ja kuinka se pystyy tekemään yhteistyötä arvoketjussaan. Jos yrityksellä on arvoketjuunsa nähden suuret suorat kasvihuonekaasupäästöt, voi se asettaa tarkemmat tavoitteet omien päästöjensä pienentämiseen tai hiilinielujen kasvattamiseen.
Jos yrityksellä on suuret epäsuorat päästöt johtuen esimerkiksi ostosähköstä, raaka-aineista tai tuotteista, olisi tarkoituksenmukaista asettaa tavoitteet myös näille. Jotta voidaan arvioida, mistä suurimmat vaikutukset syntyvät, toisin sanoen mihin tavoitteita kannattaa asettaa, tarvitaan elinkaarellisia tietoja. Työkalut on koottu tällä sivustolla omaan osioonsa.
Tavoitteiden asettaminen liittyy myös tietojen saatavuuteen. Tavoitteet, jotka liittyvät omiin suoriin toimintoihin/päästöihin, ovat tiedonsaannin kannalta helpompia. Toisaalta, jos suurimmat ilmastovaikutukset liittyvät toimittajiin tai tuotteiden käyttöön/kierrätykseen, tulee tavoitteita asettaa niin, että tietoja voidaan kerätä uskottavasti ja läpinäkyvästi.
Asetettu ilmastotavoite kannattaa sanoittaa. Tämä tarkoittaa, että yritys aukikirjoittaa tavoitellun muutoksen ja kuinka se niveltyy konkreettisesti yrityksen toimintaan. Tavoitteessa kannattaa huomioida yrityksen strategiset linjaukset.