Ilmastoviestintä on viestintää ilmastonmuutokseen liittyvistä aiheista kuten ilmastoteoista ja ratkaisuista sekä ilmastonmuutoksesta, sen hillinnästä ja siihen sopeutumisesta. Kunta viestii ilmastoasioista etenkin paikallisella tasolla kuntalaisille, alueen yrityksille ja vierailijoille. Ilmastoviestintä on myös osa kansallista ja kansainvälistä keskustelua aiheesta.
Jotkut teot puhuvat puolestaan, mutta useat ilmastoteot ovat näkymättömiä. Kun kunta esimerkiksi asentaa rakennusten katoille aurinkopaneeleja tai vaihtaa vihreään sähköön, harva saa tietää teosta, ellei siitä erikseen kerrota, sillä pistorasiasta tulee sähköä kuten aina ennenkin. Ilmastoviestintä onkin ehdottoman tärkeää, jotta tehty työ tulee nähdyksi.
Kun teoista viestitään ja kunta itse näyttää esimerkkiä asukkaille, alueen yrityksille ja muille toimijoille, voi se toimia sysäyksenä, joka saa muutkin toimimaan. Esimerkiksi vähäpäästöisten liikkumismuotojen ja niihin mahdollistavan infran kehittämiseen tehtyjen investointien teho lisääntyy, jos niistä viestimällä saadaan ne tehokkaammin käyttöön. Onnistuneista ilmastoteoista kertominen voi innostaa yhä enemmän eri tahoja mukaan ilmastotalkoisiin ja näin jouduttaa kunnan matkaa ilmastotavoitteiden saavuttamiseksi.
Yhteenveto Hinku-kuntien ilmastoviestintää ja -brändiä koskevasta tutkimuksesta
Julkaisuja ja oppaita
Tutkimus Hinku-kuntien ilmastoviestinnästä ja -brändistä
Muita julkaisuja ja oppaita
Kuntien ilmastoviestinnän haasteet & hyödyt-webinaarin (26.1.2021) alustukset