Tälle sivulle on koottu kuntien käytössä olevia alueellisen ilmastoyhteistyön toimintamalleja ja keinoja edistää yritysten ilmastotyötä. Tarkoituksena on helpottaa kuntien ilmastotyötä kokoamalla yritysyhteistyön toimintatavat yhteen paikkaan helposti sovellettaviksi.
Rakenna kuntaasi yhteistyötä tukeva toimintakulttuuri
Toimintamallit on jaoteltu teemoittain kategorioihin. Osa toimintamalleista on jatkuvaa toimintaa, osa yksittäisiä tekoja. Lisäksi yhden toimintamallin sisällä on usein myös soveltamisvaraa. Tästä syystä toimintamalleja käyttöönotettaessa on aina tunnistettava kunnan olemassa olevat resurssit ja pohdittava missä mittakaavassa toimintamallin käyttöönottaminen on mahdollista.
Toimintamallit eivät ole riippuvaisia toisistaan, eivätkä ne edellytä verkoston perustamista. Näin ollen toimintamallien käyttöönottaminen on mahdollista eri kokoisille kunnille pieninkin resurssein.
Vaikuttavuuden ja resurssien arviointi
Ilmastoyhteistyössä on erilaisia tavoitteita ja toimintamallien eri tavoitteiden tunnistamiseksi on tehty vaikuttavuuden arviointi keväällä 2022:
Taulukon viimeiseen sarakkeeseen on kirjattu vaikuttavimmat toimintamallit (arvioinnissa ≥ 3.3 pistettä saaneet) viidestä eri tavoitteesta. Tavoitteet ovat:
A = Päästöjen vähentäminen
B = Alueen vihreän liiketoiminnan edellytysten parantaminen
C = Alueen muut ympäristötavoitteet
D = Kunnan ja yritysten vuorovaikutteisuuden lisääminen
E = Kunnan ilmastoimagon parantaminen
Kunnan keinoja edistää yritysyhteistyötä
Kunnan perustekeminen
Toimintamalli/Mitä |
Miksi |
Miten |
Missä |
Vaaditut resurssit
Kokonaisarvio ml. taloudelliset ja henkilöstöresurssit
* Vähän
** Kohtalaisesti
*** Paljon
|
Suuri vaikuttavuus tavoitteeseen |
Maankäyttö, kaavoitus, liikenneyhteydet ja energiaratkaisut |
Kunta luo pohjan mahdollisimman kestävän liiketoiminnan toteuttamiselle |
Osana kunnan strategisia ohjelmia. Luodaan kestäviä rakenteita maankäytön ja kaavoituksen keinoin, jotka mahdollistavat kestävän yritystoiminnan toteuttamisen.
|
|
*** |
B Vihreä liiketoiminta |
Liikenneinfrastruktuuri ja joukkoliikenneyhteydet |
Kunta luo pohjan mahdollisimman kestävän liiketoiminnan toteuttamiselle |
Liikenneinfrastruktuurissa huomioidaan kestävän liikkumisen periaatteet ja joukkoliikenneyhteyksissä yritysten toimintaedellytykset. Toteutuu osana kunnan strategisia ohjelmia. |
|
*** |
E Ilmastoimago |
Energiaratkaisut |
Kunta luo pohjan mahdollisimman kestävän liiketoiminnan toteuttamiselle |
Energiankäytön ja tuotannon ratkaisuissa lähdetään energiatehokkuuden ja uusiutuvan energian edistämisestä ja yritysten energiaratkaisuissa edistetään kestäviä vaihtoehtoja. Toteutuu osana kunnan strategisia ohjelmia ja kytkeytyy tyypillisesti myös konserniohjaukseen ja omistajapolitiikkaan. |
|
*** |
A Ilmastopäästöt
B Vihreä liiketoiminta
C Muut ympäristövaikutukset
E Ilmastoimago
|
Lupa- ja viranomaistoiminta |
Huomioidaan luvissa ja päätöksissä ilmastonäkökulma/-vaikutukset |
Huomioidaan ilmasto esim. rakentamismääräyksissä, energiatehokkuusvaatimuksissa ja annetaan helpotuksia uusiutuvan energian asentamiselle. Luodaan yhteiset pelisäännöt ja kuvataan vaatimukset sekä reunaehdot. Helpotetaan toimenpiteiden toteutumista kuvaamalla luvitusprosessi selkeästi ja ennakoitavasti.
|
Helsingin kaupunki: Maalämpö
|
** |
A Ilmastopäästöt
B Vihreä liiketoiminta
E Ilmastoimago
|
Fyysisen toimintaympäristön tarjoaminen, ekosysteemialustat |
Mahdollistetaan kokeilut, uuden syntyminen |
Kunnilla on käytössään tilaa tai maa-alaa, jota voidaan tarjota liiketoiminnan aloittamiseen sekä koota alueelle saman teeman mukaisia yrityksiä. Tarjotaan tiloja esim. kiertotaloutta edistävän liiketoiminnan, kehityksen ja kokeilujen tekijöille. |
Vantaan oppimiskampus
Asuntomessut Keravalla (kiertotalous)
|
*** |
B Vihreä liiketoiminta
D Vuorovaikutteisuus
|
Konserniohjaus ja omistajapolitiikka |
Käytetään omistajaohjauksen mahdollistamia keinoja tytäryhteisöjen ilmastotyön edistämiseen |
Kunta omistajana tai jäsenenä myötävaikuttaa tytäryhtiön ja muun yhteisön ilmastotyöhön kunnan konserniohjeen / omistajapolitiikan mahdollistamissa rajoissa. |
Tietoa Kuntaliiton sivuilta
|
** |
B Vihreä liiketoiminta
D Vuorovaikutteisuus
E Ilmastoimago
|
Ilmasto-osaamisen lisääminen omassa organisaatiossa / kuntakonsernissa |
Parempia linjauksia yritysten ilmastotyön tueksi |
Aktiivinen ilmastotietoisuuden ja ilmasto-ohjauksen tuominen kaikkeen tekemiseen. Osaamisen systemaattinen kasvattaminen esim. koulutuksen järjestäminen henkilöstölle ja poliittiselle johdolle. Ilmasto-osaamisen ja vastuullisen liiketoimintaymmärryksen lisääminen. |
Kunnan Ekotukitoiminta
Motivan webinaari kuntapäättäjille
Kuntapäättäjän kysymyslista yritysten ilmastotyön tukemiseksi (Valonia)
|
** |
|
Alueen kehittäminen yhdessä
Toimintamalli/Mitä |
Miksi |
Miten |
Missä |
Vaaditut resurssit
Kokonaisarvio ml. taloudelliset ja henkilöstöresurssit
* Vähän
** Kohtalaisesti
*** Paljon
|
Suuri vaikuttavuus tavoitteeseen |
Yritysten osallistaminen strategia- tai ohjelmatyöhön
|
Kunnan ilmastotyön suunnittelu ja sparraaminen |
Osallistamisen keinoin; esim. työpajoja, kyselyitä, haastatteluja |
Riihimäen ilmastostrategia
|
** |
A Ilmastopäästöt
B Vihreä liiketoiminta
E Ilmastoimago
|
Yritysten osallistaminen kunnan ilmasto-ohjelman toimenpiteisiin |
Alueellisen hiilineutraalisuustavoitteen edistäminen |
Tarvitaan tietoa mitä alueen yritysten ilmastopäästöt ovat > mihin fokusoidaan > valitaan keinot yritysten motivoimiseksi |
|
** |
A Ilmastopäästöt
B Vihreä liiketoiminta
E Ilmastoimago
|
Yhteiset kehityshankkeet |
Alueellisten haasteiden ratkaiseminen, toiminnan kehittäminen tai tiedon lisääminen, referenssejä yrityksille |
Tunnistetaan tarve, johon vastaaminen edellyttää yhteistyötä sidosryhmien kanssa |
Helsingin kaupungin innovaatioyhtiö FVH
|
** |
B Vihreä liiketoiminta
D Vuorovaikutteisuus
|
Kunnan järjestämä innovaatio-/ideakilpailu, hackathon |
Parhaat ratkaisut/toimintatavat kunnan käyttöön, markkinoiden ohjaaminen ja referenssejä yrityksille |
Tunnistetaan haaste, johon tarvitaan innovatiivinen vähähiilinen ratkaisu |
Helsinki Energy Challenge
Fiksu Kalasatama: Nopeat kokeilut
Vantaan innovaatiokilpailu
|
** |
|
Alueellinen ilmastotyöryhmä |
Alueellisten haasteiden tunnistaminen ja ratkaiseminen, toiminnan kehittäminen tai tiedon lisääminen |
Kunnan tai muun alueellisen toimijan koolle kutsuma ja fasilitoima monitoimijainen ryhmä, joka käy läpi ajankohtaisia ilmastoaiheita, toimenpiteitä sekä suunnittelee tulevia toimenpiteitä. Koordinoi alueellista ilmastotyötä, kokoontuu säännöllisesti ja koostuu mm. yritysten edustajista. |
|
** |
A Ilmastopäästöt
D Vuorovaikutteisuus
|
Markkinoiden ohjaaminen
Toimintamalli/Mitä |
Miksi |
Miten |
Missä |
Vaaditut resurssit
Kokonaisarvio ml. taloudelliset ja henkilöstöresurssit
* Vähän
** Kohtalaisesti
*** Paljon
|
Suuri vaikuttavuus tavoitteeseen |
Kunnan vastuulliset hankinnat |
Referenssejä yrityksille, kestäviä ratkaisuja kunnalle |
Hankinnoissa huolehditaan kaupungin ilmastotavoitteista ja valintakriteereissä painotetaan vähähiilisiä ratkaisuja. Markkinavuoropuheluiden avulla tunnistetaan markkinoiden kyky tarjota ilmastoviisaita ratkaisuja. Hankintakriteereitä kehitetään jatkuvasti.
Ennakoitavuutta yrityksille kunnan hankintastrategian avoimuudella ja viestinnällä sekä tietoa esim. green dealeihin sitoutumisesta.
|
Lisätietoa mm. HankintaKeinosta
Helsingin hankintastrategia: vastuulliset hankinnat
|
*** |
A Ilmastopäästöt
B Vihreä liiketoiminta
|
Suunnittelu- ja tontinluovutuskilpailut |
Vähähiilisiä ratkaisuja kunnalle, referenssejä yrityksille |
Tontinluovutusehdoilla ohjataan rakennuttajan tekemään vähähiilisempiä ratkaisuja kuin mihin markkinaehtoisesti oltaisiin vielä valmiita. Vakiinnutetaan näin ratkaisuja yleisempään käyttöön sekä ohjataan alueiden kehitystä kohti kaupungin ilmastotavoitteita. |
Helsingin Kalasatama
|
*** |
A Ilmastopäästöt
B Vihreä liiketoiminta
E Ilmastoimago
|
Suunnittele ja rakenna SR -kilpailut |
Kokonaisvastuuperiaate, urakoitsija suunnittelee ja suorittaa varsinaisen rakennustyön. |
Laatuvaatimuksissa korostuu ilmastoviisaus ja sen eri ulottuvuudet, joita kokonaisvastuu-urakan saava yritys toteuttaa valitsemallaan tavalla. Edellyttää yleensä isoa toimijaa.
Valitaan asetettujen kriteerien perusteella paras ehdotus, esim. hinta (50 %) ja laatu (50 %): rakennusten elinkaaren hiilijalanjälki, energiatehokkuus, arkkitehtoninen ja tekninen laatu.
|
Heka: Kuninkaantammi
|
*** |
A Ilmastopäästöt
B Vihreä liiketoiminta
|
Rahoituksen myöntäminen kuntastrategiaa tukeville ideoille |
Kuntastrategian jalkauttaminen |
Myönnetään rahaa hyville ideoille |
Lappeenranta
|
** |
B Vihreä liiketoiminta
D Vuorovaikutteisuus
E Ilmastoimago
|
Palkitseminen ja tunnukset
Toimintamalli/Mitä |
Miksi |
Miten |
Missä |
Vaaditut resurssit
Kokonaisarvio ml. taloudelliset ja henkilöstöresurssit
* Vähän
** Kohtalaisesti
*** Paljon
|
Suuri vaikuttavuus tavoitteeseen |
Kunnan lanseeraama vastuullisuusmerkki |
Näkyvyyttä ilmastovastuullisuudelle. Yrityksille viestintä- ja brändiarvoa sekä kilpailuetua. Kunnalle merkin jakajana näkyvyyttä ja tietoa yritysten ilmastotyöstä |
Selvitetään alueellinen kiinnostus merkille, laaditaan kriteeristö ja merkin myöntämisperusteet, määritellään voimassaoloaika. Viestitään aktiivisesti merkin olemassaolosta. Kunta määrittelee vastuullisuusmerkin kriteerit. Kriteerit täyttävä yritys saa halutessaan käyttää merkkiä omassa viestinnässään.
**Huom.
*Ilman kriteeristöä ja voimassaoloaikaa suuri viherpesun riski > huono kuva myös myöntäjästä
*Merkin tunnetuksi tekeminen ja ylläpito vaatii huomattavasti viestintää
*Merkkiviidakossa pohdittava yritysten kiinnostus uuteen merkkiin
|
Seinäjoen Energia
Iin kunta, Paikallista-merkki
Viksu Kuopio -tunnus
|
** |
|
Diplomin/kunniakirjan myöntäminen |
Näkyvyyttä ilmastoteoille. Yrityksille viestintä- ja brändiarvoa sekä kilpailuetua. Kunnalle jakajana näkyvyyttä ja tietoa alueen yritysten ilmastotyöstä |
Laaditaan kriteeristö ja myöntämisperusteet, päätetään myöntämisajankohta, sovitaan kunnan sisäinen prosessi (hakemusten käsittely, arviointi, julkistus, viestintä). Viestitään yrityksille ennen ja jälkeen.
**Huom. Ilman kunnollista kriteeristöä viherpesun riski kasvaa > huono kuva myös myöntäjästä
|
Lahden ilmastokumppanuus
Hinkuteko-palkinto
|
* |
|
Kunnan jakama vuosittainen palkinto |
Näkyvyyttä ilmastoteoille. Yrityksille viestintä- ja brändiarvoa sekä kilpailuetua. Kunnalle palkinnon jakajana näkyvyyttä ja tietoa alueen yritysten ilmastotyöstä |
Laaditaan kriteeristö ja myöntämisperusteet, päätetään myöntämisajankohta, sovitaan kunnan sisäinen prosessi (hakemusten käsittely, arviointi, julkistus, viestintä). Viestitään yrityksille ennen ja jälkeen. |
Keravan, Järvenpään ja Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen ympäristöpalkintokonseptit
Kirkkonummen ympäristöpalkinto
Hyvinkään energiatehokkuuspalkinto
|
* |
|
Viestintä
Toimintamalli/Mitä |
Miksi |
Miten |
Missä |
Vaaditut resurssit
Kokonaisarvio ml. taloudelliset ja henkilöstöresurssit
* Vähän
** Kohtalaisesti
*** Paljon
|
Suuri vaikuttavuus tavoitteeseen |
Viestiminen kohdennetusti yrityksille kunnan ilmastoasioista ja mahdollisuuksista sekä kunnan tuottamista materiaaleista |
Tietoisuuden lisääminen, innostavalla viestinnällä muiden motivoiminen, julkaisut paremmin yritysten käyttöön, tehtyjen ilmastoselvitysten liiketaloudelliset vaikutukset |
Käännetään kunnan viestit yrityksiä kiinnostavaksi; esim. selvitys alueen ilmastoriskeistä > mitä tarkoittaa käytännössä yrityksille. Muokataan kunnan materiaalit helposti yritysten käyttöönotettavaksi, esim. ilmastoviestintäohjeista versio yrityksille tai ekotukikoulutuksesta versio yrityksille.
Viestitään suunnitelmallisesti ja pitkäjänteisesti vaikuttavuuden lisäämiseksi. Tarvitaan viestintäkanavia sekä resursseja kohdentaa viestit yrityksille.
|
Joensuun vastuullisen viestinnän ohjeistus
|
** |
|
Tiedottaminen kohdennetusti yrityksille muiden tarjoamista mahdollisuuksista, palveluista, yritysyhteistyöverkostoista, sitoumusalustoista jne. |
Olemassa olevien palvelujen hyödyntäminen, kunnan resurssien säästäminen |
Edellyttää yrityspalveluiden ja mahdollisuuksien aktiivista seurantaa, esim. ajankohtaiset rahoitushaut, energianeuvontapalvelut, hankekumppanuudet.
Vaikuttavuuden lisäämiseksi pitkäjänteinen, jatkuva ja suunnitelmallinen viestintäkokonaisuus.
|
Joensuun ilmastokumppanuuspankki
Nurmijärven kunta
Pori: pk-yritysten tuet, energiatehokkussopimukset
|
** |
|
Vähähiilisyyteen kytkeytyvän datan avaaminen |
Uuden vähähiilisen liiketoiminnan mahdollistaminen, kunnan tuottaman tiedon hyötykäyttö |
Tarjoamalla laaja avoin data yrityksille mahdollistaa ilmastoviisaan toiminnan sijoittumisen tai uusien liiketoimintaideoiden muodostumisen. Voi edistää kokeilukulttuuria dataan perustuen.
Avataan data esim. avoimen datan portaaliin kaikkien nähtäville. Viestitään suunnitelmallisesti ja pitkäjänteisesti kiinnostuksen herättämiseksi ja vaikuttavuuden lisäämiseksi.
|
Avoimen datan palvelu HRI
|
** |
|
Yritysten ilmastotekojen jakaminen kunnan kanavissa |
Yrityksille viestintä- ja brändiarvo, kilpailuetu, tekojen näkyväksi tekeminen paikallisesti, toimintakulttuurien muutos |
Toteutus kunnan omissa kanavissa tai upottamalla muiden palveluntarjoajien kokoamaa tietoa kunnan verkkosivuille.
Määritellään kriteeristö viestintäkynnyksen ylittämiselle/arvioidaan teon markkina-arvo muille ja päätetään viestintäkanavista. Viestitään suunnitelmallisesti ja pitkäjänteisesti vaikuttavuuden lisäämiseksi.
- Esim. Vastuullisia yritystarinoita
- Juttusarja kunnan verkkosivuilla
- Konsepti voidaan toteuttaa yhteistyössä esim. paikallisten yritysyhdistysten kanssa
- Ilmastoverkostossa voidaan luvata tietty näkyvyys vuodessa yritykselle
Myös olemassa olevia palveluita voi hyödyntää. Esimerkiksi Kestävyysloikkapalvelussa mahdollisuus tehdä suodatus tietyn kunnan alueen yrityksille ja upottaa päivittyvä ja moderoitu näkymä kunnan omille verkkosivuille.
|
KESTÄVÄT-ilmastoyhteistyöverkosto (Alavus, Kuortane, Kurikka ja Lapua)
Pori
Kuusamo mukana #duunienergiaa -kampanjassa
Kauhajoki
Kestävyysloikka-palvelu
|
** |
|
Yritysluetteloon tai palveluhakemistoon vastuullisuusosio |
Hyödynnetään olemassa olevia yritystietokantoja tai palveluhakemistoja. Saatetaan tieto paikallisista vastuullisista toimijoista kootusti ja avoimemmin saataville. |
Olemassa olevaan yrityslistaukseen vastuullisuus- tai ilmastosuodatin. Käytetään pohjana esimerkiksi yleisesti tunnettuja vastuullisuusmerkkejä/-sertifikaatteja. Mahdollisuus suodattaa yrityksiä tietyin kriteerein, esim. kiertotaloutta edistävät toimijat, vastuullisuussertifikaatin omaavat tai ympäristöjärjestelmää käyttävät yritykset.
Viestintä kohdistuu enemmän kuntalaisiin tai muihin yrityksiin, jotta he löytävät vastuulliset toimijat.
|
Helsingin palvelukartta: Kiertotaloustoimijat kartalla
Metropolia: Ympäristökriteeristö kaupungin yrityshakemistoon
|
** |
|
Viestintäkampanjat |
Yritysten ilmastotietoisuuden lisääminen ja toimintaan tarttuminen, innostavalla viestinnällä motivoiminen |
Tunnistetaan kärkiteemat, joihin kunta haluaa vaikuttaa. Valitaan kampanjalle riittävän pitkä toteuttamisaika (esim. 1. vuonna liikkuminen, 2. vuonna energia jne.).
Voidaan toteuttaa yhteistyössä eri toimijoiden kanssa, esim. Traficom/fiksusti töihin. Myös kansallisia teemaviikkoja/-päiviä voi hyödyntää.
|
|
** |
E Ilmastoimago |
Yritystonttien markkinointi vastuullisuuskulmalla |
Vastuullisten yritysten houkuttelu alueelle, edelläkävijäklusterin boostaaminen, kunnan brändääminen |
Aidosti luotu ilmastoviisas yritystontti/alue, johon haetaan vihreän liiketoiminnan yritystoimintaa aktiivisella viestinnällä. Yritystontilla on fiksut ratkaisut ja jo sinne sijoittuminen tukee yrityksen ilmastotyötä.
Viestinnällisiä keinoja hyödyntäen soveltuvien yritysten etsiminen ja alueen vastuullisuudesta säännöllisesti viestiminen.
|
Porvoon kampanja: Tontteja yrityksille, jotka haluavat torjua ilmastonmuutosta
|
*** |
A Ilmastopäästöt |
Toimijoiden törmäyttäminen
Toimintamalli/Mitä |
Miksi |
Miten |
Missä |
Vaaditut resurssit
Kokonaisarvio ml. taloudelliset ja henkilöstöresurssit
* Vähän
** Kohtalaisesti
*** Paljon
|
Suuri vaikuttavuus tavoitteeseen |
Yritysten verkostoitumisen tukeminen |
Uusien yhteistyökuvioiden ja innovaatioiden syntyminen. Myös alueen kilpailukyvyn lisääminen, yritysten toimintaedellytysten paraneminen. |
Kunta toimii kokoajana ja alustojen tarjoajana yritysten kohtaamisille. Kapea-alaisempi ja dynaamisempi kuin alueellinen ilmastotyöryhmä. Osallistujat rajatummat tai tiettyyn teemaan ja/tai alueeseen liittyvät, jotta päästään konkretian tasolle. Verkostoituminen vaatii useita kohtaamisia, ideoiden työstöä ja prosessointia.
|
Seutukaupunkien yritysverkostot
Puhdas ja älykäs Kera
|
*** |
A Ilmastopäästöt
B Vihreä liiketoiminta
D Vuorovaikutteisuus
|
Verkkoalusta toimijoiden törmäyttämiseen |
Toimijoiden yhteensaattaminen, omaehtoisen toiminnan mahdollistaminen |
Suljettu ilmastoteemaan keskittyvä nettifoorumi yrityksille, joissa voidaan käydä yritysten välillä keskustelua rajatussa ympäristössä. Yritysten välinen vertaistuki. Voidaan jakaa materiaaleja, palveluita tai tietoa. Haasteena oikean foorumin/riittävän rajauksen löytäminen, jotta palvelee tarkoitustaan.
Vaatii verkkoalustan ja sen ylläpidon. Alustan tunnetuksi tekeminen ja riittävän käyttäjäjoukon sitouttaminen vaatii aktiivista ja pitkäjänteistä viestintää. Verkkoalusta voi olla avoin kaikille organisaatioille ja yksittäisille kuntalaisille tai olla suljettu tietyn yritysjoukon työskentelyalusta.
|
Joensuun kuntamatch
Lappeenrannan Greenreality -verkosto
Kansallinen Materiaalitori
|
** |
D Vuorovaikutteisuus |
Oppilaitosyhteistyö |
Toimijoiden yhteistyönä parhaan osaamisen yhdistäminen, uudet innovaatiot.
Yrityksille sparrausta ja uusia näkökulmia vastuullisuusasioihin, opiskelijoille kosketuspintaa käytännön työelämään ja yritysvastuullisuuteen.
|
Useita käytännön toteutusmahdollisuuksia; kurssityöt, työharjoittelut, projektit, opinnäytetyöt. Kunnan rooli käynnistää ja ylläpitää yhteistyötä, varmistaa tekemisen tukevan myös kunnan asettamia tavoitteita.
Esim. vuosittain osana tiettyä kurssia opiskelijat toteuttaa päästölaskentaa tai tekee vastuullisen liiketoiminnan analyyseja yrityksille (mm. ilmasto-SWOT).
|
Lahden ilmastokumppanuus
|
* |
|
Kesätyöntekijöiden palkkaaminen |
Nuorille kosketuspintaa käytännön työelämään ja perehtymistä yritysvastuullisuuteen. Yrityksille uusia näkökulmia, näkyvyyttä tai muuta lisäarvoa. |
Useita käytännön toteutusmahdollisuuksia, esim. kunnan sosiaaliseen mediaan ilmastonostoja alueelta tai verkkosivuille juttusarja vastuullisista toimijoista; kunnan vastuullisuusimago, yrityksille näkyvyys.
Myös esim. tuotettujen materiaalien "kääntäminen" yrityksiä kiinnostaviksi, päästölaskentaa yrityksille tai muuta palvelua, johon osaamista.
|
Carunan #duunienergiaa -kesätyökampanja
|
* |
|
Tapahtumat, teemakohtaiset tilaisuudet |
Yritysten/muiden toimijoiden yhteensaattaminen, omaehtoisen toiminnan mahdollistaminen, parhaiden käytäntöjen jakaminen |
Tunnistetaan tärkeä teema tai tarve, jota halutaan näkyville tai joka edellyttää toimijoiden yhteensaattamista. Vaatii resursseja tapahtumajärjestämiseen. |
Lisätietoa tapahtumien suunnitteluun: hiilineutraalisuomi.fi
Webinaarijärjestämisen ohje (vantaa.fi)
Kuntien ilmastohankkeiden webinaarikokemuksia
|
** |
|
Sitoumukset
Toimintamalli/Mitä |
Miksi |
Miten |
Missä |
Vaaditut resurssit
Kokonaisarvio ml. taloudelliset ja henkilöstöresurssit
* Vähän
** Kohtalaisesti
*** Paljon
|
Suuri vaikuttavuus tavoitteeseen |
Allekirjoitettu ilmastositoumus kunnan ja yrityksen välille |
Yritykset mukana tukemassa kunnan ilmastotavoitteita.
Huomattava, että pelkkä sitoumus tuskin motivoi yrityksiä mukaan > toimintamallista riippuen kunta voi tarjota yrityksille esim. sparrausta sitoumusten tekemiseen tai muuta porkkanaa.
|
Kunta on sitoutunut ilmastotavoitteisiin ja yritykset liittyvät tavoitteeseen omalla toiminnallaan. Yritys saa näkyvyyttä.
Yritykset asettavat itse määrittelemänsä ilmastotavoitteen, joka allekirjoitetaan löyhänä sitoumuksena kunnan korkean viranhaltijan/päättäjän kanssa. Kunnan tavoite tulee kuntastrategiasta; esim. sitoutuu olemaan hiilineutraali vuonna 2030.
|
Tyypillisesti suljetuissa ilmastoverkostoissa kriteerinä liittymiselle, esim. Helsingissä, Tampereella ja Joensuussa. |
** |
|
Malleja
Taustaa
Sivun sisältö perustuu ympäristöministeriön Kuntien ilmastoratkaisut -rahoitusohjelman hankkeeseen ”Elinkeinoelämän ja kunnan välinen ilmastoyhteistyö”. Toimintamallien vaatimien resurssien arviointi on toteutettu Vantaan, Keravan ja Järvenpään kaupunkien omana asiantuntijatyönä. Vaikuttavuuden arvioinnista on vastannut Ramboll Oy.
Lisätietoja
- Vantaan ympäristöpäällikkö Jari Viinanen, jari.viinanen@vantaa.fi