Nyhet 14-07-2020 kl. 15.23
Den fällbara cykeln går in i ett litet utrymme på tåget. © Marjo Aspegren
Inom Canemure-delprojektet i Tammerfors stadsregion pilottestas hållbara resekedjor. Det första pilotprojektet som inleddes i september var ett försök med hopfällbara cyklar och elcyklar i Orivesi.
Nästan en tredjedel av alla arbetstagare bosatta i Orivesi arbetar i Tammerfors. Förbindelserna med tåg och buss är goda, men det finns ingen intern anslutningstrafik. Egen bil är det vanligaste valet för arbetsresan särskilt om det är flera kilometer till stationen. Att öka resekedjans lockelse är en nyckel till att minska klimatbelastningen från resorna.
Orivesi ville öka på antalet anslutningsresor med cykel. I augusti letade man efter pendlare som är intresserade av att pröva på att ta cykeln till tågstationen, tågperrongen i centrum av Orivesi eller till busshållplatsen. Det erbjöds hopvikbara cyklar om det var cykelavstånd både i Orivesi och i Tammerfors, och elassisterade cyklar om resan hemifrån till stationen upplevdes vara för lång för en vanlig cykel. De lämpliga försökspersonerna fick cykeln för minst tre veckors avgiftsfritt försök.
”En vanlig cykel är förstås ett lämpligt fordon och passar många. Men en hopfällbar cykel är enklare att ta med sig. Elcykeln uppmuntrar till att trampa om vägen är lång och backig, om man inte vill svettas innan arbetsdagen eller om den egna konditionen och motivationen inte riktigt räcker till för att ta cykeln”, förklarar projektchef Sanna Ovaska från Tammerfors stad.
Syftet inte är att ersätta resor som redan utförs med cykel med försökscyklarna, utan tanken är att möjliggöra en hållbar resekedja för nuvarande bilister.
En egen cykel på inköpslistan
En av de som prövade på en hopfällbar cykel var Miia Saarinen vars arbetsresa går från Orivesi till Tammerfors. Under tre veckor cyklade hon hemifrån till tågstationen med en lånad cykel, vek ihop cykeln i ett paket och cyklade ett par kilometer till jobbet i Tammerfors.
Innan försöket tog Saarinen beroende på arbetsskiftet antingen bilen eller tåget till jobbet. Hon förvarade även en egen cykel på stationen i Tammerfors. Men oron för att cykeln råkar ut för ofog eller blir stulen minskade på lusten att ta tåget. Att förvara sin cykel på stationen över natten eller veckoslutet lockar inte. Att transportera cykeln på tåget kostar mer än själva tågresan från Orivesi till Tammerfors.
Ansökan till Canemures försök med hopfällbara cyklar kom som på beställning åt Saarinen. Hon hade redan tidigare tänkt på en hopfällbar cykel och försöket övertygade om att den är användbar. ”En bra hopfällbar cykel är en rätt stor engångsinvestering och utan försöket går det inte att veta om den hopfällbara cykeln är passlig för en själv”, säger Saarinen.
Den hopfällbara cykeln passade Saarinen perfekt och uppmuntrade henne att ta tåget. Hopfällbara cyklar transporteras gratis på tåget. Även körkänslan är bra: den känns som en stor cykel men går ändå att vika ihop i ett litet utrymme. Nu funderar hon allvarligt på att skaffa en egen hopfällbar cykel. ”Tack vare försöket är jag ivrigare än tidigare och bläddrar bland utbudet av begagnade cyklar varje vecka.”
Saarinen har även utvecklingsförslag för att förbättra resekedjorna: ”Möjligheten att kombinerar bussturer borde vara bättre och i Orivesi kunde man dra en direkt cykel- och gångbana bredvid banan in till centrum. Och det kunde finnas hopfällbara cyklar att låna mot pant i kombination med bussens eller tågets månadsbiljett.”
Och resan fortsätter! © Marjo Aspegren
En kombination av förbättrad infrastruktur och handledning för rörligheten
Pilotprojektet i Orivesi är ett av Tammerforsregionens Canemure-åtgärder. De första deltagarna har redan cyklat och cykelsäsongen fortsätter även på vintern.
Målet är att hitta lösningar för anslutningsresorna i trakten. Beroende på området kan lösningen vara en ny slags tjänst för rörligheten, förbättrad infrastruktur eller kommunikation, ofta en kombination av alla dessa. ”Handledningen för rörligheten är viktig. Marknadsföring, information och olika försök uppmuntrar till att bryta vanorna. Det behövs inte alltid stora investeringar utan det viktigaste är att få resekedjans saknade bit på plats”, berättar Sanna Ovaska.
Mer information
- projektchef Sanna Ovaska, Tammerfors stad, fornamn.efternamn@tampere.fi