Kestävä liikkuminen on mahdollista, kun ymmärrämme liikkujan tarpeita ja motivaatiota monipuolisesti

RSS
26.9.2023 Sanna Ovaska

Liikenteen päästöt ovat kunnille ilmastonmuutoksen hillinnälle suuri haaste, ehkä se suurin. Muiden sektoreiden päästöjä on saatu laskuun, mutta liikenteen päästökäyrän suunta ei suomalaiskaupungeissa ole yhtä suotuisa. Tämän haasteen kanssa teemme töitä myös Tampereella. Tampereen seudun CANEMURE-osahankkeessa huomio on erityisesti liityntämatkoissa ja kestävissä matkaketjuissa.

Matkan varrella olemme saaneet aiheesta viisi oivallusta, jotka haluan jakaa vinkiksi myös muille.

1. Tunnista ihminen matkan takana

Kaupungin tehtävä on tarjota ympäristö, jossa kestävät liikkumisvalinnat ovat helppoja, nopeita ja kaikille tarjolla. Jos kestävä liikkuminen on hankalaa, vaatii itsekuria tai ylivoimaista arjen sankaruutta, se toimii yhtä huonosti kuin mikä tahansa elämänmuutos.

Pyöräilijä laittamassa pyörää telineeseen.

Isojen investointien lisäksi kunnilta tarvitaan liikkumisen ohjausta: markkinointia, yhteistyötä, viestintää, kokeiluja, tuuppausta ja tarinoita. Jokaisen matkavalinnan takana on liikkuja itse sekä hänen arkensa ja lomansa, tarpeensa ja tottumuksensa. Etenkin jälkimmäisin on hankala pala: liikkumisen rutiineja on joskus vaikea muuttaa, vaikka kaikki järkisyyt olisivat kestävän liikkumisen puolella.

Pelkästään Tampereen 250 000 asukasta tekevät reilut kaksi matkaa päivässä. Yhteenlaskettuna se tekee puoli miljoonaa valintaa joka päivä! Saman verran on myös päivittäisiä muutoksen mahdollisuuksia.

Tampereen seudun CANEMURE-osahankkeessa olemme yhdistäneet ”kovaa” ja ”pehmeää” tekemistä: Valmistuneiden pyöräilyväylien kyljessä on tarjottu sähköpyöräkokeiluja ja markkinoitu pyörien liityntäpysäköintiä. Uusiin joukkoliikenneyhteyksiin on kannustettu kampanjoin ja viestinnän keinoin.

2. Lyhyilläkin matkoilla on väliä

Suorite ei huijaa. Ilmastotoimien vaikuttavuus syntyy siellä, missä henkilöautoliikenteen kilometrit kertyvät ja sen myötä päästöt ovat suuret. Houkutteleva ja kilpailukykyinen joukkoliikenne, sujuvat matkaketjut liityntämahdollisuuksineen ja käyttövoimamuutokset ovat pidemmillä matkoilla muutoksen avaimia.

Lyhyilläkin matkoilla on kuitenkin väliä. Parin kilometrin matkoista taitetaan Tampereella autolla yli puolet. Yli puolet!

Joukkoon mahtuu varmasti matkoja, joiden kulkeminen kestävästi ei ole missään määrin kohtuullista. Erilaisten ulkoa tulevien vaatimusten yhteen sovittelu ja henkilökohtaiset liikkumismahdollisuudet tulevat joskus hyvän tahdonkin tielle. Uskallan kuitenkin väittää, että lyhyiden automatkojen joukossa on niitäkin, joissa muutos on mahdollista, jos vain tahtoa ja motivaatiota riittää.

Lyhyissä matkoissa on kestävän matkaketjun mahdollisuus. Kun joukkoliikenteen liityntämatkaan löytyy toimiva ratkaisu, pitkä automatka voi muuttua kestäväksi matkaketjuksi.

3. Monta tavoitetta, monta motivaattoria

Liikkumisen kestävyys ei synny pelkkää hiilikuormaa pienentämällä. Helpoksi asian tekee kuitenkin se, että joukkoliikenteen, kävelyn ja pyöräilyn kulkutapaosuutta kasvattamalla liikenteen kestävyys paranee useammasta kulmasta.

Tampereen kestävän kaupunkiliikkumisen suunnitelmaan on nostettu ilmaston lisäksi viisi tavoitetta: tehokkuus, turvallisuus, tasa-arvo, ympäristövastuullisuus ja aktiivisuus. Lista voisi olla kattavampikin, mutta näidenkin alle mahtuu paljon.

Moninaiset tavoitteet ovat myös naruja, joista vetää, kun toiveena on saada asukkaiden matkoihin muutoksia. Hyvinvointi, arjen sujuvuus, vertaisryhmän liikkumiskulttuuri ja kukkaro ohjaavat valintojamme. Myös niiden, joille ilmasto ei ole motivaattorina niin vahva, että se saisi aikaan muutosta.

Pelkkiin kasvihuonekaasupäästöihin ei siis kannata tuijottaa. Auton tilantarve on sama riippumattaAutotie ja kevyen liikeneen väylä. käyttövoimasta, joten käyttövoima ei yksin ratkaise haastetta. Lyhyet matkat omin lihasvoimin ja pitkin päivää ovat parasta arjen liikuntaa, jota kansanterveys ja kuntatalous kiittävät.

 

4. Kerro tarina, näytä esimerkkiä

Kun kestävän liikkumisen mahdollisuudet ovat kunnossa, tarvitaan hellää tai määrätietoisempaa tuuppausta.

Liikkumisen ohjauksen vaikuttavuutta kasvatetaan viestinnällä. Yksi automatkan pyörään ja junaan tai sähköpyörään vaihtanut kokeilija ei vielä päästökäyrää käännä, ei vielä viisikään. Meidän onkin tärkeää nostaa onnistuneet esimerkit reilusti esille, jakaa arkisia vertaistarinoita ja kannustaa myös kokeilijoita kertomaan kokemuksiaan eteenpäin.Pyöräilijä nousee ratikasta laiturille.

Kuntien on tärkeää näyttää esimerkkiä. On helpompi kannustaa muita yhteisöjä muutoksiin, kun omat teot ovat edelläkävijätasoa.

5. Tehdään yhdessä!

Sitä kuuluisaa pyörää ei kannata jokaisessa kaupungissa keksiä uudestaan. Kerrotaan toisillemme, mikä liikkumisen ohjauksen toimi on onnistunut ja mikä toisaalta ei. Kopioidaan hyvät ideat eteenpäin. Ollaan siis yhteydessä ja mietitään liikkumisen haastetta yhdessä!

 

Kirjoittaja

Sanna Ovaska

 

Tampereen kaupunki

  • Tulosta sivu
Ei kommentteja. Ole ensimmäinen kommentoija.