Gå till innehållet

Kommunikation

06_Viestintä_Headerkuva

Genom att kommunicera företagets klimatgärningar och mål kan företaget visa sitt miljöansvar och bygga sin image. Redan att kommunicera mer synligt om aktuella aktiviteter visar att företaget ligger i tiden. Kunder intresserar sig alltmer för företagsansvar och miljöfrågor.

Varför

  • Att komma ut på en bredare front får vanligtvis mer synlighet
  • Man skapar en positiv bild av kommunen tillsammans

Varifrån

  • De uppsatta målen
  • Åtgärder eller minskning av produkters koldioxidavtryck
  • Krav på leverantörer och samarbetsinstanser
  • Deltagande i projekt eller nätverk
  • Företagets certifierade kvalitetssystem eller miljömärken
  • Även problem och utmaningar

Hur

  • Medvetet och konkretiserande. Ofta är praktiska exempel på vidtagna åtgärder och uppnådda effekter av intresse.
  • Konkretisera storleken på utsläppsminskningarna: vad betyder siffrorna i praktiken?

För vem

  • Kunder och kommuninvånare
  • Samarbetspartner
  • Personal
  • Media och allmänheten

På vilka kanaler

  • Nätverkets egna kanaler (webbsida, social media)
  • Kanaler tillhandahållna av kommunen (kommunens webbsida, social media, tryckta publikationer, utomhusreklam)
  • Utnyttja företagens egen kommunikation och marknadsföring
  • Gemensamma kommunikationskampanjer (av projektkaraktär, finansiering kan även sökas utifrån)
  • Nyhetsbrev
  • En gemensam plattform eller forum

Tips

  • Gör ett socialt åtagande för hållbar utveckling (Sitoumus 2050, på finska)

 

Publicerad 26-01-2022 kl. 14.35, uppdaterad 28-01-2022 kl. 16.31
  • Skriv ut sidan