Även om effekterna av klimatförändringarna fortfarande ofta är abstrakta och osäkra, är förändringar i offentlig styrning, marknader, priser och efterfrågan redan tydligt synliga.
Företag kan möta möjligheter och hot relaterade till klimatförändringar när det gäller rykte, konkurrenskraft, produkter och leveranskedja, för att inte tala om de fysiska effekterna av klimatförändringar.
Att införliva klimatförändringar och relaterade frågor i företagets operativa och strategiska verksamhet börjar bli regeln i finländska företag, inte undantaget. Skälen som företag har identifierat som drivkrafter för sitt klimatarbete när de tillfrågats sammanfattas nedan.
Dessa saker gör klimatarbetet viktigt för företagen
|
Kommersiella skäl
- Kostnadseffektivitet (inklusive energi- och materialeffektivitet)
- Riskhantering
- Rykte, varumärke
- Personalens motivation
|
|
Regulatoriska skäl
- Pågående lagändringar: utsläppsgränser, utsläppshandel, energieffektivitetslagar, tillstånd
- Förväntade förändringar
- Innovationsstöd
|
|
Krav från intressentgrupper
- Kunder och konsumenter
- Investerare
- Organisationer
- Social acceptans / koncession
|
|
Marknadsförändring
- Förändring i konkurrenssituationen – vem har en konkurrensfördel?
- Förändring av råvarumarknader, efterfrågan, utbud och prisers
|
|
Fysiska förändringar
- Översvämningar
- Torka
- Extrema fenomen
|
Konkreta fördelar med klimatsamarbete: Företaget kan
|
Få kostnadsbesparingar genom att spara energi och material
|
|
Uppnå affärsfördelar och konkurrensfördelar
|
|
Hitta nya samarbetspartner
|
|
Hitta nya kunder eller nya affärsmöjligheter
|
|
Få gemensamma och konkreta utsläppsminskningsmål
|
|
Skapar möjligheter för kamratlärande och att arbeta tillsammans
|
|
Få tillförlitlig och uppdaterad information om klimatförändringarna
|
|
Få praktiska verktyg för att uppnå koldioxidneutralitet
|
|
Få positiv synlighet på olika kanaler och forum
|
|
Nätverket kan också dela ut utmärkelser och lyfta fram bra lösningar
|
Målsättning
Att sätta upp ett mål beror på i vilken bransch företaget verkar, var det har störst klimatpåverkan och hur det kan samarbeta i sin värdekedja. Om ett företag har höga direkta växthusutsläpp i förhållande till sin värdekedja kan det sätta upp mer specifika mål för att minska sina egna utsläpp eller öka kolsänkor.
Om ett företag har stora indirekta utsläpp på grund av till exempel köpt el, råvaror eller produkter vore det ändamålsenligt att sätta upp mål även för dessa. Livscykeldata behövs för att kunna bedöma var de största effekterna kommer ifrån, med andra ord var mål ska sättas. Verktygen är sammanställda i en separat avdelning på denna webbsida.
Att sätta mål handlar också om tillgång till information. Det är lättare att komma åt information gällande mål relaterade till egna direkta aktiviteter/utsläpp. Å andra sidan, om den största klimatpåverkan är relaterade till leverantörer eller användning/återvinning av produkter, bör mål sättas så att data kan samlas in på ett trovärdigt och transparent sätt.
Det uppsatta klimatmålet bör skrivas ner i ord. Det innebär att företaget skriver ner den önskade förändringen och hur den konkret är kopplad till företagets verksamhet. I målet bör man ta hänsyn till företagets strategiska riktlinjer.
En typisk värdekedja